2010. október 13., szerda

Pár lépés Xabier nyomában, majd irány Nara

Oszakai hetvegenk vasarnapjan resztvettunk a szinten Gyumolcsolto Boldogasszony nevet viselo templom delelotti misejen. Helyszint es idopontot rutinosan a neten kerestunk. A templom elott allt ket szobor, Hiroshi rogton meselte is, hogy kik ok, Takayama Ukon nagyur es felesege, akik a XVII. szazadban eltek es hitukert lemondtak a hatalomrol. Hiroshi szereti a tortenelmet. A japan katolikus kozossegeknek kulonben van egy szamomra egeszen sajatos hangulata. Mintha meg mindig elne az a lelkesedes, amivel Francisco Xabier-t (a korabeli feljegyzesekben igy szerepel a neve, ejtese Sabier/Zsabier) es az evangeliumot fogadtak az ezerotszazas evek derekan.  Noha ez a hit eredetileg nem volt a kulturajuk resze, megis a zsido-kereszteny felfogas szepen illeszkedik a gondolkodasmodjukba.

Takayama Ukon daimyo
Evszazadokban merve meg valamennyire a sajat "oskereszteny" idoszakukban elnek. Amikor az ezerhatszazas evek elejen Japan az erosodo kulfoldi hatasoknak ellenallva, a belso fejlodes utjat valasztva kozel ketszaz evre bezarta kapuit (sakoku), a hithirdetoket egy kalap ala veve a nyugati kereskedokkel kiuztek Japanbol, a keresztenyseg pedig uldozott vallas lett. Sokan az eletuket adtak a hitukert, ld. Miki Pal es tarsai... Ez a `friss lelkesedes` is segithette ezekben az evtizedekben a hit generaciokon at torteno tovabbadasat, mert amikor Meiji csaszar reformja 1867-ben ujra megnyitja az orszagot, nyugati missziosok leesett allal tapasztaljak, hogy vannak eldugott kis hegyi falvak, amik meg sincsenek annyira az "Isten hata mogott"; bar fold alatt, de lakoi megoriztek es tovabbadtak a hituket. Ez eleg dobbenetes elmeny lehetett... Elutazol egy messzi orszagba, amirol mar az ukszuleid is azt meseltek a nagyapadnak, hogy reg kisoporte a keresztenyseget, erre egy falu lakoi osi kereszteny aldassal koszontenek. Borzongos...

Oltarkepen Maria kimonoban...
Persze nem lehet altalanositani, de tetszik, ahogy sokan a hitet a mai napig is nagyon komolyan veszik. Japanban ez altalaban jellemzo a tevekenysegekre. Ha valakinek az a feladata, hogy az utburkolatfelujitasi munkalatokat vegzo csapat testi epseget biztositsa - azaz all az ut menten es kezeben egy fenykarddal suhintgatva jelez az autosoknak - akkor o abban a tudatban all ott, hogy ez egy fontos feladat, es teljesen komolyan veszi. Megbecsuli a munkajat. Eszembe jut egy tortenet, amit nemreg japan oran olvastunk. Egy spanyol szerzetes bolcsessege a munkahoz valo hozzaallasrol. Egy alkalommal odalepett egy teglakat pakolo emberhez, es megkerdezte: "Mit csinal?" Az elso bosszusan felet: "Nem latja?? Teglakat pakolok!" A masodiktol is ugyanezt kerdezte, az elcsigazottan mondta: "Cipelem a teglakat, hogy legyen mibol eltartani a csaladom." Ekkor odament egy harmadikhoz, aki igy valaszolt: "Egy gyonyoru katedralist epitek, amibe sok ember ter majd be es lel bekere es oromre evszazadokon at." El is gondolkoztam gyorsan, en vajon tulnyomo reszt melyik hozzaallast kepviselem...Na, hat a misen ezt a lelkesedest a kis ministrans kolykokon lattam, ahogy a felolvasot kozrefogva kisertek az oltar korul. Az egyikuk majdnem el is vagodott a foldon, szerintem azert, mert ilyen lehetetlen gumipapucsban volt, ami itt nagyon elterjedt viselet a nyari magas paratartalom miatt.

Todaiji (=keleti nagy templom)
Ha mar labbelikrol van szo, mise utan folvettuk mi is a nyulcipot es kizotyogtunk vonattal Naraba. Jaj de nehezen jutok el oda...:) Ez a varos a hetedik szazadban volt Japan fovarosa, magat a korszakot is a varosrol neveztek el. Tenyleg szep hely, foleg a regebbi epuletek tetszettek. A hazak a gyakori tuzveszek es foldrengesek miatt foleg fabol epultek. Hatalmas buddhista templomegyuttese a Todaiji (minden, ami ji, az buddhista es templom, minden, ami jinja (dzsindzsa), az shinto es szentely), ami a vilagorokseg resze es egyben a vilag legnagyobb fa epulete, magaban rejti a vilag legnagyobb bronz Buddha szobrat (Daibutsu). Ennek csak a fulei egyenkent 2,5 meteresek, kepzelhetitek, mekkora lehet. Persze ez a templom is szamos bovitesen, ujjaepitesen ment keresztul, de 745-ben mar ezen a neven emlitik. A vilagoroksegen tul nekem szemelyes orokseg is ezt a helyet latni, mert nemcsak  Kūkai, a hires buddhista szerzetes, hanem Hiroshi, a 16 eves kissrac nyomdokain is jarok...


oz babak
Nara hires tovabba az ozekrol (shika), akiket a shinto az istenek hirnokeinek tart, igy a varosban szabadon elnek, es szamuk meghaladja a 20 ezret. Vagyis barmerre nezel, ozek hada, illetve ozek utan koslato, azoknak mindenaron enni adni akaro latogatok hada vesz korul. Az egyik veteran joszag jollakottan "ucsorgott" az ut menten, es bar egy halom csemege hevert az orra elott erintetlenul, a lelkes latogatok errol tudomast nem veve kinalgattak. Egy padon ulve neztuk a jelenetet. A megoldas vegul egy kiskolyoktol erkezett (mint altalban), aki odaszaladt, begyujtotte a kis halom shika-szembei-t es elinalt vele. :)


Tablak figyelmeztetnek, hogy az allatok veszelyesek is lehetnek, de alapvetoen bekesek; Az uzleti lelemenyesseg persze itt is utat tort maganak, mozgoarusoktol lehet oz-tallert (shika-szembei) vasarolni kimondottan oz-etetes celjabol; mi inkabb nem taplaltuk ezzel az allatokat. Vajon hany evente kell valtoztatni ennek a csemegenek az osszetetelen az ozek taplalkozasi egyensulyanak megtartasa erdekeben? Valamint: letezik allat-dietetikus?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése